Čo by som urobila?
Určite by som išla do handmade podnikania opäť
Živiť sa tým, čo vás baví, považujem za najlepšiu vec v živote. Práci venujeme veľa hodín a bola by škoda tento čas tráviť nespokojne a robiť si sám sebe zle. Takže pustite sa do toho. Hlavne začnite.
Ak nad handmade podnikaním rozmýšľate, neváhajte. Ženám na materskej, rodičovskej, by som poradila začať kľudne hneď, počas. Aj tým, ktorí majú stabilný príjem. Každý rozbeh podnikania nejakú dobu trvá. A vy aspoň získate čas, kým máte istý príjem. Plus vylepšíte domáci rozpočet.
Krok číslo 1:
Tvorím, teda som 🙂
Vyrábate, máte materiál a priestor na tvorbu. Ja by som odporučila každému začať opatrne, bez obrovských nákladov na prenájom priestorov a kupovanie zariadenia. Zistite, či ľudia majú záujem o vaše výrobky. Vzdelávajte sa, urobte si potrebný kurz. Pozrite si videá ako fotiť. Čítajte články a pracujte na sebe :-).
Dnes sa zabávam na svojich začiatkoch, ale vydržala som 15 rokov a začínala som skromne. Pekne v obývačke so šijacím strojom. Šperky som robila v dielni, kde som učila keramiku.
Sú ľudia, ktorí vám možno budú radiť niečo iné, že doma, pri malých deťoch sa robiť nedá. Je to na vás. Ja zastávam názor, že náklady treba minimalizovať, aby vás neodradili veľké výdavky. Áno dnes už mám svoj ateliér, ale som sa načakala :-).
Zo začiatku si vystačíte aj s mobilom miesto foťáku. Nepotrebujete veľké investície. Podstatné sú výrobky a kvalitné prevedenie.
Krok číslo 2:
Reklama
Aby ľudia o vás vedeli, že niečo vyrábate, treba im dať o sebe vedieť. Najjednoduchší spôsob ako si urobiť reklamu je facebook a instagram. Závisí od veku vašich zákazníkov.
Na instagrame sú zväčša mladí ľudia do 35 rokov. Ja by som ale odporučila skúsiť aj aj. Popularita instagramu rastie. Na sociálnych sieťach budete propagovať svoje výrobky a aspoň si otestujete, či je po nich dopyt. Čo sa ľuďom páči.
Netreba sa venovať všetkým sociálnym sieťam, radšej jednej, ale poriadne. Výhodou je, že účet instagramu môžete mať prepojený s facebookom, a tak príspevok z instagramu zobrazíte aj na facebooku a nemusíte venovať čas aj jednomu aj druhému. To je obrovské plus.
Máte pocit, že by to aj šlo? Ľudia od vás kupujú, začínajú prichádzať objednávky? Je čas na ďaľší krok.
Krok číslo 3:
Založenie živnosti, či podnikanie ako slobodný umelec
Keby som dnes začínala s handmade podnikaním, určite podnikám ako slobodný umelec. Ak však potrebujete živnosť, pretože chcete fakturovať aj iné veci, prípadne predávať aj výrobky niekoho iného, budete živnosť potrebovať.
V podstate jedinou, za to ale obrovskou výhodou slobodného umelca je, že nepotrebuje registračnú pokladňu. Stačí vám vystavovať paragony. Odvody do sociálnej a zdravotnej poisťovne platia rovnako aj slobodní umelci. Budeme sa tomu bližšie venovať v ďaľšom článku.
Pre handmade podnikanie by som si nechala slobodného umelca a ostatné aktivity môžete mať kľudne na živnosť.
Krok číslo 4:
Otvárajú sa nové príležitosti
Môžete chodiť predávať na jarmoky, zriadiť si eshop a predávať na handmade portáloch na Slovensku a v zhraničí. Za Slovensko spomenie Sashe. V Čechách je výborný fler.cz. Nájdite si, čo vám vyhovuje. Pre mňa je najcennejší kontakt s klientami na jarmokoch.
Je to najlepší test ponuky a dopytu. Zistíte, o čo majú ľudia záujem, čo ponúka konkurencia. Možno zistíte, že to nie je pre vás, že sa vám nechce cestovať niekoľko hodín za jarmokmi a sedieť na mieste 3 dni. Že by ste radšej boli doma.
Pravdou je, že sezóna je pomerne krátka a tých pár víkendov sa dá zvládnuť. Alebo si vyberiete jarmoky blízko vášho domova. Podujatí je dnes ozaj veľa. Treba si to celé zvážiť. Použijem výrok, ktorý platí v živote v čomkoľvek: „Keby to bolo ľahké, robil by to každý.“
Tovar môžte ponúknuť do obchodov. Na jarmokoch tiež získavate kontakty a klientov, ktorí môžu od vás opakovane nakupovať. Ja takých klientov mám, sú spokojní a opäť sa vracajú nakupovať.
Krok číslo 5
Práca na sebe, svojich výrobkoch a propagácii
Zhrniem to do jednoho bodu. Ak ešte nemáte, je čas spraviť si webstránku. Reklama má predstavovať podľa Paretovho princípu 80 % a zvyšok je tých 20%. Je to trošku smuté, ale vaše výrobky tvoria len tých 20 percent.
Čiže obal, prezentácia, stánok, grafika, názov vašej značky, čiže branding. V podstate má tento bod byť pred bodom 4. Ale vy potrebujete začať a tieto veci môžeme riešiť za jazdy.
Zo začiatku nebudú veci úplne podľa vašich predstáv a dokonalé, to vás ale nemôže brzdiť a odradiť.Určite sú medzi vami takí, ktorí majú radi dokonalosť a preto veci odkladajú, až kým nebudú spĺňať všetky vaše nároky.
Vykašlite sa na to. Tiež som taká. Ale v podnikaní to nie je výhoda byť perfekcionistom, tu je dôležité začať. Takže začnite ešte dnes. Aby ste mohli mať dni naplnené radosťou a tešili sa zo svojej práce.
Pridaj komentár